Prawa Pacjenta

          


 
 

PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
WOJEWÓDZKEGO SZPITALA SPECJALISTYCZNEGO WE WROCŁAWIU

 
Podstawowe unormowania prawne wynikajace z ustawy zasadniczej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997r. Nr 78, poz. 483 ze zm.), określone w ustawach:
1) z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U.2023.991  ze zm.),
2) z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw pacjenta (t.j. Dz.U.2023.1545 ze zm.)
3) z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (t.j. Dz.U.2022.2702 ze zm.)
4) z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz.U.2023.1516 ze zm.)
5) z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów
(t.j. Dz.U.2023.1185 ze zm.),
6) z dnia 19 sierpnia 1994 o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz.U.2022.2123 z późn. zm.)

Nadrzędnym celem Szpitala jest służba Pacjentowi, co oznacza zapewnienie mu fachowej opieki, poszanowanie jego godności i intymności,  podejście z pełną życzliwością, szacunkiem i zrozumieniem.
Pacjenci przebywają w Szpitalu tylko wtedy, kiedy leczenie, którego wymagają, nie może być prowadzone ambulatoryjnie lub w domu; czas przebywania w Szpitalu powinien być ograniczony do niezbędnego minimum. 

Pacjent ma prawo do:
  1. uzyskania świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej,
  2. uzyskania przystępnej informacji o stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu,
  3. wyrażenia zgody lub odmowy na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu informacji pomocnej do podjęcia decyzji,
  4. dostępu do dokumentacji medycznej, dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych,
  5. uzyskania informacji na temat ciągłości leczenia w Szpitalu oraz innych placówkach medycznych,
  6. otrzymania informacji oraz wyrażenia zgody lub odmowy, jeżeli w trakcie leczenia Szpital zamierza wykonywać czynności w celach dydaktycznych lub naukowych,
  7. poufnego traktowania wszelkich informacji jego dotyczących,
  8. życzliwości, szacunku i zrozumienia oraz zachowania intymności,
  9. zapewnienia podstawowych potrzeb bytowych i higienicznych odpowiednich do stanu zdrowia,
  10. dodatkowej opieki pielęgnacyjnej,
  11. świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień, w fazie terminalnej życia oraz do umierania w spokoju i godności,
  12.  osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego kontaktu z innymi osobami,
  13.  opieki duszpasterskiej,
  14.  wypisania ze Szpitala na własną prośbę,
  15.  składania skarg, sprzeciwów i wniosków. 
Bardziej szczegółowa wersja Karty Praw Pacjenta znajduje się w każdym punkcie pielęgniarskim w Oddziale Szpitalnym.
 
Pacjent ma obowiązek:
  1. przestrzegania ustalonego z lekarzem sposobu leczenia,
  2. stosowania się do zaleceń personelu Szpitala,
  3. przestrzegania higieny osobistej i czystości pomieszczeń,
  4. przestrzegania zakazu palenia tytoniu i spożywania alkoholu oraz używania środków odurzających na terenie Szpitala. 
Odwiedziny odbywają się:
  • w dni powszednie w godzinach 15.00 - 18.00.
  • w soboty, niedziele i dni świąteczne od godziny 13.00 - 19.00.
(w szczególnych sytuacjach, za zgodą Ordynatora/lekarza kierującego oddziałem, osoby bliskie mogą przebywać
z pacjentem w innych, wyznaczonych godzinach).

Odwiedzający nie mogą zakłócać spokoju pozostałym pacjentom.

Dyrektor Szpitala może ograniczyć prawo do kontaktu osobistego pacjentów z rodzinami w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemiologicznego lub ze względu
na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a także ze względu na możliwości organizacyjne Szpitala.
Za przestrzeganie powyższych ustaleń odpowiadają Ordynatorzy/lekarze kierujący oddziałami.   

Prawa Pacjenta- link przekierowujący na stronę Rzecznika Praw Pacjenta- gov.pl                                                                                                                                                                                                                                           
Szczegółowych informacji o prawach pacjenta udziela
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
kancelaria@rpp.gov.pl
fax: (22) 506 50 64
Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 - 190 - 590 (połączenie bezpłatne z tel. stacjonarnych i komórkowych)
czynna od 8:00 w poniedziałek – do 20:00 w piątek, całodobowo

 
Uprawnienia zasłużonych honorowych dawców krwi, zasłużonych dawców przeszczepów, inwalidów wojennych, wojskowych i osób represjonowanych oraz weteranów poszkodowanych.
 
Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Dawcy Przeszczepu 
Po okazaniu legitymacji „Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi” lub Zasłużonego Dawcy Przeszczepu” mają prawo do:
- korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach;
- bezpłatnego zaopatrzenia w leki zgodnie z art.43 ust.1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 

Inwalidzi Wojskowi, Wojenni i Osoby Represjonowane 
Inwalidom wojskowym przysługuje bezpłatne, do wysokości limitu finansowania ze środków publicznych zaopatrzenie w leki objęte wykazem, o którym mowa w art. 37 ust.1 ustawy o refundacji, w zakresie kategorii, o której mowa w art. 6 ust.1 pkt.1lit. a ustawy o refundacji;
inwalidom wojennym oraz osobom represjonowanym, ich małżonkom pozostającym na ich wyłącznym utrzymaniu oraz wdowom i wdowcom po poległych żołnierzach i zmarłych inwalidach wojennych oraz osobach represjonowanych, uprawnionym do renty rodzinnej, a także cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych, przysługuje bezpłatne zaopatrzenie w leki o kategorii dostępności ,,Rp.’’lub,,Rpz.”;
Inwalidom wojennym i wojskowym, cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych oraz osobom represjonowanym przysługuje prawo do bezpłatnych wyrobów medycznych do wysokości limitu finansowania ze środków publicznych określonego w przepisach wydanych na podstawie art.38 ust.4 ustawy o refundacji;
Inwalidzi wojenni, wojskowi oraz kombatanci mają prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej oraz z usług farmaceutycznych udzielanych w aptekach;
Inwalidzi wojenni, wojskowi, osoby represjonowane oraz kombatanci mają prawo korzystania z ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych bez skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego. 

Osoby uprawnione do korzystania z ww. świadczeń powinny okazać:
- legitymację lub zaświadczenie o przyznaniu uprawnień kombatanckich wydanych przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych;
- legitymację inwalidy wojennego i wojskowego wydaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o symbolu ZUS Rw-51;
- legitymację osoby represjonowanej wydaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych o symbolu ZUS Rw-52;
- stosowne zaświadczenie wydane przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych dla wdów i wdowców po osobach uprawnionych. 

Weterani poszkodowani mają prawo do: 
- korzystania ze świadczeń poza kolejnością, w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa;
- bezpłatnego zaopatrzenia w leki objęte wykazem leków refundowanych na podstawie art. 37 ust.1 ustawy o refundacji, w zakresie kategorii, o której mowa w art.6 ust.1 pkt.1 tej ustawy;
- bezpłatnych wyrobów medycznych w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa, do wysokości limitu finansowego ze środków publicznych określonego w przepisach wydanych na podstawie art.38 ust.4 ustawy o refundacji;
- weterani mają prawo korzystania z ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych bez skierowania lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa. 
Osoby uprawnione do korzystania z ww. świadczeń powinny okazać legitymację weterana poszkodowanego wydaną przez Ministra Obrony Narodowej.               

DATA PUBLIKACJI: 15.12.2013
AKTUALIZACJA: 16.01.2023/ 09.02.2024r. Paulina Krawiec 
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo
  • promo